Buller vs. koncentration
När man ska arbeta ska det vara tyst, tycker några. Andra gillar att lyssna på sina favoritlåtar, kanske lite klassisk eller bakgrundsmusik. Men en sak kan alla hålla med om: man vill inte ha det bullrigt på arbetsplatsen. Ljudstörningar bryter koncentrationen, försvårar arbetsuppgifterna och gör att man tröttnar snabbare. Hur kan du som arbetsgivare fixa en bra arbetsmiljö för dina anställda, och på så sätt hjälpa dem prestera bättre? Jo, du börjar med akustikmätningar i Skåne.
Diagnosen före lösningen
En akustikmätning går ut på att man mäter luftljuds- och stegljudsisolering, efterklang och ljudstörning. Att veta hur mycket buller som finns på kontoret och var det kommer ifrån är första steget till att skapa en behaglig arbetsmiljö. Det finns experter som du kan kontakta personligen eller online, som till exempel på http://jupiterakustik.se/, för att få hjälp på traven. Du kan också få reda på om du eller dina medarbetare utsätts för hörselskadande buller, och vad du kan göra åt saken.
Vidta rätt åtgärder
Förutom diagnosen som berättar hur bra (eller dåligt) ni har det på arbetsplatsen, kommer experterna du anlitat för akustikmätning även att förse dig med olika lösningar och idéer. För att ta ett exempel, finns det ljuddämpande undertak och andra ljudabsorbenter som du placerar på strategiska punkter inom arbetsområdet för att minska de skadliga ljudnivåerna. Tänk på att det inte bara handlar om ovälkommet ljud utifrån – det låga sorlet från många telefonsamtal som pågår samtidigt – som ofta kan förekomma på en annars “lugn” arbetsplats kan också upplevas som störande och måste dämpas.
Att förebygga buller och skapa en härlig ljudmiljö som alla på jobbet mår bra av innebär en hel del planering och arbete. När du är mitt uppe i det, glöm inte att tänka på inredningen! Det finns snygga, trendiga ljuddämpningslösningar: leta tills du hittar den lösningen som passar till just ditt företag.